مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران از اجرای فرآیند دو مرحلهای نظارت بر خودروهای وارداتی خبر داد و اعلام کرد خودروهای واردشده به کشور علاوه بر ارائه گواهینامههای معتبر بینالمللی، در گمرکات نیز بهصورت تصادفی مورد بازرسی فیزیکی قرار میگیرند.
عیسی باقرزاده همایی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد که واردات خودرو طبق ضوابط و معیارهای تعیینشده در حال انجام است و تمامی خودروهای وارداتی باید دارای گواهینامهها و تأییدیههای استاندارد بینالمللی از کشور مبدأ باشند.
بازرسی تصادفی خودروها در گمرک
به گفته این مقام مسئول، سازمان ملی استاندارد علاوه بر بررسی مدارک و گواهیهای ارائهشده از سوی واردکنندگان، خودروها را بهصورت نمونهای و تصادفی در گمرکات کشور نیز مورد ارزیابی فیزیکی قرار میدهد تا از انطباق مشخصات خودرو با مدارک ارائهشده اطمینان حاصل شود.
وی افزود پس از اظهار خودرو در گمرک، شرکتهای بازرسی مورد تأیید سازمان استاندارد فرآیند ارزیابی را انجام میدهند و در صورتی که مدارک و تأییدیههای لازم وجود داشته باشد، خودرو وارد مرحله بازرسی فیزیکی خواهد شد.
خودروهای فاقد تاییدیه امکان ورود ندارند
باقرزاده همایی تأکید کرد در صورتی که خودروهای وارداتی فاقد گواهینامهها یا تأییدیههای مورد نیاز باشند، اجازه ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد و باید به مبدأ بازگردانده شوند.
او همچنین توضیح داد که در برخی موارد ممکن است یک خودرو تاییدیه مستقیم سازمان استاندارد ایران را نداشته باشد، اما اگر تأییدیههای معتبر مورد پذیرش دولت و مراجع ذیربط را از کشور مبد ارائه کند، امکان بررسی و تطبیق آن با ضوابط موجود وجود خواهد داشت.
ملاک عمل، قانون ساماندهی صنعت خودرو است
مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به قانون ساماندهی صنعت خودرو و آییننامههای مرتبط گفت تمامی خودروهای وارداتی بر اساس قوانین و دستورالعملهای مصوب مورد ارزیابی قرار میگیرند و رعایت کامل این مقررات شرط اصلی صدور مجوز ورود به کشور است.
وی در پایان تأکید کرد که سازمان استاندارد تمامی فرآیندهای نظارتی را بر پایه قوانین و ضوابط تعیینشده از سوی دولت انجام میدهد و خودروهایی که الزامات مورد نظر را رعایت کرده باشند، بدون مشکل مجوز ورود دریافت خواهند کرد.
